יוטיוב » לקט בחגוי הסלע » מאמרים » מעמדות התשובה

מעמדות התשובה

07/08/2015

מעמדות התשובה

צריך לדעת שהיו שתי מעמדות היסטוריים של תשובה, בכי ומספד שיש לנו מהם תיאור חי . שניהם נעשו ע/י עזרא הסופר, הכהן הגדול שבנה את בית המקדש השני. האחד – מעמד הפרדת הנשים הנכריות נקרא לזה מעמד היוחסין והשני מעמד כריתת האמנה. ובקיצור מעמד האמנה.

הראשון – בעשרים לחודש כסלו, כאשר עזרא העלה את העם מבבל.

השני – בחודש תשרי שלאחר מכן בכ''ד בחודש.

הראשון בספר עזרא פרק ט' והשני בספר נחמיה פרק ט' [ביחד ח/י - עם ישראל חי, תשובה = חיים ובחרת בחיים.]

לקרוא את זה וללמוד את זה לאור פרשנות רבותינו זכרונם לברכה במסכת תענית בעיקר בפרק שני, זה פשוט מפעים. וזה נותן לנו סדר פעולה מדויק ועצרת מתוכננת היטב היטב לפרטיה, יה/ר שנזכה לזה במהרה, אמן.

מי יודע? אולי זה יעשה ברח' עזרא פינת נחמיה בירושלים וברחוב עזרא פינת נחמיה בבני ברק...

ודאי זכותו הנוראה של עזרא הכהן הגדול הקדוש שהוא נביא ה' – הנביא מלאכי [לדעת תנאים מסויימים], וזכותו של הצדיק נחמיה הדורש טוב לעמו והמסור כל ימיו למען כבוד ה' ועם הקודש, בלי ספק תעמוד לנו שכמו שהוא בנה עי/כ את ביהמ/ק השני כך אנו נזכה לראות בבנין הבית השלישי במהרה בימינו לעיני כל חי, אמן.

במעמד הראשון אנו למדים את הפרטים הבאים:

שכאשר נגשו לעזרא ראשי השרים וסיפרו לו כי יש נישואי תערובת בעם, ה' ירחם, הוא קרע בגדו ומעילו [שק...] ומרט את ראשו וזקנו [אפר...] אפר תחת פאר. ואסף את כל החרדים והיראים לדבר ה' אלו שבאמת בוער להם כבוד השי/ת בלבם, והוא ישב עטוף בצער עד עת הערב. ובמנחת הערב קם מתעניתו ובבגדיו הקרועים כרע על ברכיו לפני ה' ופרש כפיו אל ה' והתחנן בדברי הכנעה ובושה על האשמה הנוראה באריכות רבה ומרגשת, ראה נוסח התפילה בפנים, והוא בוכה ומתנפל לפני בית הא'לוקים [הכותל...] נקבצו אליו קהל רב מאד אנשים נשים וילדים כי בכו העם בכי רב ועצום. והם היו בעצבון ומרירות רבה.

ואז קם אחד מן החשובים וקרא לעזרא להתעודד ולקומם ולרפא את החולי האיום שפשה בעם ולא להתיאש, וקרא לו לקחת את העניינים בידים ולכרות ברית שבועה לסלק את הנגע הזה מתוכם במסירות נפש.

עזרא השביע את השרים להצטרף אליו במאבק איתנים זה לריפוי העם מחולייו. והוא קם והלך ללשכה והמשיך בצומו ותפילותיו.

ואז יצאה הכרזה חמורה בכל הארץ כי כולם חייבים להתקבץ לכנס תשובה כללי בירושלים בתוך שלשה ימים, ומי שלא יעשה כן יוחרם כל רכושו וינודה מן הציבור כליל.

ובסוף ג' הימים בכ' כסלו, ישבו כל העם ברחבה שלפני בית הא'לוקים [רחבת הכותל...] מרעידים על הדבר מחמת פחד החטא וההרס שנזרע ופשה ומחמת הקור והגשמים שירדו, ורעדו מקור.

עזרא קם והוכיח את העם בדברים נמרצים, ודרש מהם להתוודות ולקבל על עצמם קבלה נחרצת לתקן את הדברים. [וידוי וקבלה לעתיד]. והעם ביקש שהיות והדבר לא יכול להעשות במסגרת המעמד הזה ממש, כי לוקח זמן לברר מי בדיוק נכרי ומי יהודי, על כן הם מבקשים להקים ועדה שתטפל בענין ותגיש המלצות והחלטות. וביום א' טבת החלו ועדות החקירה לפעול.

והיו מהם מן הכהנים שנשאו נשים שהתגיירו שלא כדין, והיו גם ילדים שנולדו וזו היתה משימה קשה וכואבת וקורעת לב. [לא לחינם נקבע כי מתפקידיו של המשיח לזקק ולטהר את היוחסין של עם ישראל].

וברוך ה' סיימו את הבירורים והמסקנות בא' ניסן.

עד כאן המעמד הראשון.

המעמד השני שמתואר בספר נחמיה, היה בראש השנה קריאה גדולה בספר התורה והקריאה היתה שנאספו כל העם אל הרחוב [הרחבה] אשר לפני שער המים. [שער המים מרמז לתשובה כפי שביארתי במקום אחר בארוכה] עד חצי היום התמשכה הקריאה.

והעם קלט והבין שיש תחת ידיו הרבה משגים, והיתה בכיה גדולה, אך הלויים השתיקו את העם מחמת קדושת החג שאסור להיות עצובים

וביום כ/ד תשרי התאספו לעצרת תשובה רבתי בני ישראל בצום ובשקים ואדמה [אפר. מפרשים] עליהם והתבדלו כליל מכל בני נכר ועמדו והתוודו על חטאיהם.

וברבע היום הראשון קראו ולמדו בספר התורה, להבין איך צריך להתנהג, ועוד חצי יום ישבו לתקן בפועל ולהקים ועדות בירור והמלצות, וברבע היום האחרון התפללו בבכיות ובהשתחויות ובוידויים גדולים.

ואז היתה שמה התעוררות גדולה ושם נאמר מה שאומרים בכל יום בתפילת שחרית :

אתה הוא ה' לבדך עד במים עזים ויש לזה המשך דברי מוסר ווידוי נוקבים פרק שלם ארוך, ובסוף הדבר הזה התבצע מעמד כריתת אמנה לקבל על עצמם להיות עבדים נאמנים לה' ולתורתו באלה ובשבועה להתחזק בשמירת היחוסים ובשמירת השבת ועוד ועוד.

למיטב זכרוני קראתי פעם שגם החפץ חיים עשה פעם מעמד כריתת אמנה בין תלמידיו הצדיקים. כדאי לברר. אין לי כלל ספק שבעזרת ה' לאחר כינוסי התשובה הגדולים והעצומים שנזכה להם בקרוב בהתעוררות עצומה לתקן כל מה שצריך בין אדם למקום וביןאדם לחבירו, בענייני צניעות, שבת, חיים רוחניים ולא חומרניים. לאחר מכן תהיה מעמד היסטורי נאדר בקודש של כריתת אמנה באלה ובשבועה נוראה בה' אלוקי צבקות לשמור את התורה ומצוותיה. הלואי ונזכה בקרוב.